HOME
Over mij
CONTACT
blog

12 do´s als de zuster ziek is en jij bent haar manager

De vijfde

Donderdagochtend 7:15. Je telefoon gaat. Degene aan die je aan lijn hebt, is een medewerker van de afdeling. Ze is niet lekker. Kan niet komen werken. Duizend keer ‘sorry’ hoor je… 

Zij is de collega die met een knoop in haar maag zit. Omdat ze echt niet meer kan en zich vandaag ziek moet melden. Die zich daar schuldig over voelt. Naar haar collega’s. Want die lopen zich de benen onder hun reet vandaan. “Ben je niet boos?” vraagt ze... 10... 9... 8... 7...6...5...4...3...2...1.... NOPE. We zijn niet boos. Niet teleurgesteld. Wel bezorgd.

Supermanager, jij bent ook maar een mens. Je hangt op. AAARGH. Holy guacemoly... weer dat rooster omgooien. Je reageert als een pro, je maakt afspraken over terugbellen etc. Je hangt op. Haalt diep adem. En dan ga je even zitten. 

Jij weet ook soms niet meer hoe je je rooster dicht moet krijgen. De medewerkers die nu rondlopen, wil je eigenlijk niet eens vragen of ze iets extra’s kunnen doen. En moet je deze medewerker nou wel of niet meteen doorsturen naar de bedrijfsarts? Was deze medewerker nou vaker ziek geweest afgelopen 12 maanden… waar zoek je dat op? AL DIE VRAGEN!!! 

Jij hebt natuurlijk alle belang bij dat jouw medewerker goed hersteld en het liefst ASAP. Die medewerker trouwens ook. Denk WIN-WIN.

Hoe doe je dat terwijl je ziekteverzuimcijfers door het dak vliegen? Hoe houd jij je hoofd koel en de relatie met je zieke medewerker warm? Hier zijn mijn do's.

  1. Wees bereikbaar! Hoe hinderlijk is het dat de zieke medewerker 10x moet worden doorverbonden door de receptie of collega’s tot ze jou eindelijk te pakken krijgt. Niet cool.
  2. Luister naar de medewerker. Zet al je luistervaardigheden in. Je hebt ze. Je weet wel… NIVEA OMA etctetc 
  3. Blijf weg van nempathie (neppe empathie) en geef nooit maar dan ook nooit de ik-doe-aardig-en-dat-jij-ziek-bent-bezorgt-mij-veel-werk-en-ik-heb-het-al-kapot-druk-en-ik-kan-het-er-niet-bij-hebben-vibe af. (Want mensen prikken er namelijk echt dwars door je f(ake)oprechtheid heen)
  4. Kan jij dat niet, die oprechte interesse tonen, neem zelf lekker ff een time out en delegeer deze taak dan. Deze mag je niet fake it till you make it-en. 
  5. Wacht even met de vraag: wat kan je wel doen? De meesten komen zelf wel met suggesties. 
  6. Zeg dat het echt heel oké is dat ze nu even aan zichzelf denken en goed voor zichzelf moeten zorgen. Denk aan dat zuurstofmasker-praatje in het vliegtuig. Iedereen snapt dat. 
  7. Als mensen gaan huilen aan de telefoon, zie 2. 
  8. Wees niet bang dat je te soft bent. Je kent je mensen toch? En zodra je in contact blijft, kun je ook zeggen dat jij de verzuimmelding moeilijk vindt. 
  9. Zorg goed voor jezelf, supermanager. Neem pauze. Drink je favo thee of loop een rondje. Doe iets waardoor jij oplaadt. 
  10. Houd alle afspraken bij op papier, zet je terugbelafspraken in je agenda en houd je eraan. Muy importante! ( je gaat namelijk gewoon dingen vergeten en dat staat slordig)
  11. Vraag feedback aan je zieke medewerker of jouw begeleiding passend is of dat er dingen anders moeten. Ja ik weet het… eng, kwetsbaar etc etc, maar hoe moet die medewerker zich voelen dan? Daarom!
  12. Als het een moeilijke complexe situatie is, haal hulp. Bedrijfsarts, verzuimconsulent, collega’s, geestelijk verzorger… wie je dan ook vertrouwt. Maak hiervoor tijd, want het levert tijd op. Ik zeg het je, hardop denken is altijd goed.

 

En nu denk je misschien, jaaaaa Saar jouw ziekteverzuim is zeker superlaag. Je bent zo into dit. No way! Want ik heb geen invloed op alles. Wel op wat ik doe en laat. Ik hecht er heel veel waarde aan om te wetenl hoe het gaat. Er is contact en er is vertrouwen. Wat hierboven staat, helpt mij. You do you. Jij hebt vast jouw aanpak en jouw successen. Ik ben heel benieuwd naar jouw succesverhaal. #Caringissharing #kommaardoor

Laat een commentaar achter!